איור מתוך הספר: "יוגה נשית - בריאות האישה בדרך היוגה" 

 

רצפת האגן - כל מה שלא ידעת עליה...

 

איפה היא?... רצפת האגן שלי?..

היא נמצאת בחלקו התחתון של האגן שלך.

האגן עצמו נמצא ממש בבסיסו של עמוד השידרה שלך והוא מבנה חזק ויציב הבנוי משלוש עצמות עיקריות:

בחלק האחורי - עצם הסקרום.

משני צידיו - עצמות האיליום - הכסל.

מלפנים - עצם הפוביס - החיק. 

הגבול העליון של האגן הוא הבטן התחתונה ואילו הגבול התחתון הוא שרירי רצפת האגן שלך. 

 

       אז מה תפקיד רצפת האגן שלי?

•תמיכה באיברי הבטן והאגן.
•שליטה בסוגרי מערכת השתן, מערכת העיכול ומערכת המין.
•יציבה - ייצוב מפרקי הירך ועמוד השידרה.
•משמשת כמשאבה להזרמת הדם ונוזל הלימפה.
 
ומה לזה ולסרעפת? 
רצפת האגן שלך היא כמו סרעפת- ערסל, טרמפולינה. וביחד עם הסרעפת של הנשימה הנמצאת בבסיס הראות - הן משמשות כתיבת לחצים ואמורות לסייע זו לזו למנוע דחיסה מטה אל פתחי האגן בכל עליה בלחץ התוך בטני. לחץ זה עולה כשאת מדברת, צוחקת, משתעלת, סוחבת סלי כביסה, מרימה תינוקות ועוד ועוד... 
ביוגה הנשית אנחנו קוראות לזה: חיבור סרעפות. כמו מיתר המתוח במדויק: אם ימתח מידי - הוא יקרע, לו יהיה רפוי מידי - הוא לא יוכל להפיק את הצליל הייחודי שלך. 
 
אילו אברים נמצאים מעל רצפת האגן שלי? או - מה מכיל האגן - PELVIC בלטינית - מיכל:
האגן שלך מכיל את שלפוחית השתן וצינור השופכה, הרחם, צוואר הרחם והנרתיק ואת חלקו התחתון של מערכת העיכול - החלחולת.  
בנוסף - מארג מורכב של שרירים, רצועות ורקמת חיבור האמורה להפריד בין אברי האגן ולשמש מישור החלקה ביניהם. 
 
האם האגן הנשי שונה מהאגן הגברי?
בהחלט... השונות מתבטאה גם באבר ייחודי זה האמור לאפשר לתינוק להתפתח בנוחות ואף לעבור מסע דרך עצמות האגן, שאמורות להתרחב כדי גודל המתאים להתקדמות ראש התינוק אל צוואר הרחם ותעלת הלידה: 
—האגן הנשי:  

רחב יותר

שטוח יותר

פתחיו גדולים יותר

עצמותיו דקות יותר

שריריו מפותחים פחות

סקרום רחב יותר מה שגורם לעצמות הירכיים להיות מרוחקות יותר

ובנוסף - —האגן הנשי מכיל את פתח הנרתיק בנוסף לשופכה ולפי הטבעת. המצאותו של פתח זה מחלישה את האגן הנשי.
 
ורצפת האגן? 
היא ערסל שרירים הנמצא בתחתיתו של האגן. תפקודם של שרירים אלו יקבע את איכות חייך! חולשה של שרירים אלו תפגע בתפקוד יומיומי של אברי האגן שלך ואילו כיווץ יתר ישבש תפקודם ואף ימנע ממך חיי מין תקינים. איסוף נכון של שרירים אלו גורם להרפיה של שלפוחית השתן ופי הטבעת ובכך מונע דליפות שתן, גזים וצואה...
אך יש ללמוד לעבוד נכון עם שרירים נסתרים אלו! הם רחוקים מהמוח, נסתרים מהעין ובקלות אפשר לדחוס אותם במקום לאסוף אותם. לשם כך כדאי לפנות לפיזיוטרפיסטית רצפת אגן שתוכל לסייע לך לדייק את התרגול שלך. 
 
אז למה היא כל כך חשובה?
היא חשובה לתפקוד תקין של מערכת השתן לאורך כל חייך!
דליפות שתן במאמץ, כשאת צוחקת, מתעטשת, רצה, עולה במדרגות או סוחבת קניות מהסופר, סלי כביסה או תינוקות - אינה גזירת גורל!! יש לך אפשרות לחזק ולשקם שרירים אלו. עליך לדעת כיצד לעבוד נכון ובכך לחזק את תפקודם.
תכיפות במתן שתן - אם אינך שולטת בשלפוחית שלך כי היא מריצה אותך בתוקפנות כשלא ממש מתאים לך, דעי כי יש לך יכולת לקחת אחריות על תפקודה. בעזרת תרגול נכון תוכלי לחזק שריר לא רצוני זה - שלפוחית השתן שלך, על ידי כך שתלמדי להפעיל שרירים רצוניים: שרירי רצפת האגן שלך ותוכלי להתנהל בנינוחות מול איבר מפונק זה...
צניחות אברי האגן - אם את חוששת כי את חווה צניחה באברי האגן, השלפוחית,הרחם, פי הטבעת - דעי כי באחריותך לשפר את מיקומם על ידי הפעלה נכונה של שרירי רצפת האגן, תרגול מותאם והנעה נכונה של רקמת החיבור. גם אם את אמורה לעבור ניתוח הרמה של אברי האגן, עליך לתרגל ולחזק שרירים ובכך לשנות הרגלי תנועה, נשימה, יציבה ותודעה כדי שהבעיה לא תחזור על עצמה. ניתוח אינו קסם! הוא טיפול נכון כשאין ברירה אך עליך למנוע את הישנות הבעיה. תרגלי עוד לפני הניתוח! קבלי כלים משמעותיים לשיפור משמעותי לאיכות חייך. 
היא חשובה לתפקוד מיני תקין!
חולשה בשרירי רצפת האגן עלולה לגרום לצניחות ודליפות שימנעו ממך הנאה מינית ואף יביכו אותך... בכיווץ יתר את עלולה לחוש כאב עצום בעת קיום יחסי מין. 
כמו כן השינויים ההורמונליים שאת חווה מביאים לשינוי בתפקוד המיני בעוד הנעה נכונה של האזור עם חיזוק השרירים - ישפר תמיד את התשוקה המינית. 
 
ומה קורה בהיריון ולידה?
במהלך היריון ולידה נמתחים אברי האגן, שרירי רצפת האגן נחלשים והעצבים העוברים אל האגן עלולים לחוות קרעים קטנים. עצב אחד משמעותי במיוחד רגיש למנחי לידה לא תקינים שאינם מאפשרים פתיחה טובה של צוואר הרחם: שכיבה על הגב... במצב זה את עלולה למצוא את עצמך לוחצת ללא תועלת. לחיצות ממושכות עלולות לגרום להתארכות ולקרעים לאורך עצב הפודנדל - עצב היוצא מעצם הסקרום שבחלקו האחורי של האגן. לאחר הלידה העצב מוליך מידע באופן איטי ולכן את עלולה לחוות נזקים בתפקוד שלפוחית השתן שלך. בנוסף את עלולה לחוות כאב קבוע או חולף שישפיע על איכות חייך ואף על קיום יחסי מין בהמשך חייך. 
בנוסף - שרירי רצפת האגן שלך נחלשים במהלך ההיריון וכמובן במהלך לידה ואגינאלית. 
כן, יש באפשרותך לשקם את תפקודו על ידי תרגול נכון!
 
תרגול היוגה הנשית מותאם במיוחד עבור רצפת האגן שלך!
תרגול שאינו שם את בריאותך במרכז עלול להזיק לטווח קצר או ארוך! 
 
ואיך זה קשור ליומיום?
תרגול היוגה הנשית המתמקד בייצוב וארגון האגן שלך יסייע לך להבין כיצד עליך 
לעמוד נכון בהתאם לעמידה המתאימה לנשים ולא לגברים! יסייע לך לנוע נכון, לדאוג להנעה קבועה של אזור האגן שלך, יסייע לך להבין ואף לשנות את דפוסי התנועה והנשימה שלך. כל זה כדי לשפר את תפקוד אברי האגן ובכך לארגן ולייצב את חייך. 
 
אפשר לשלב את תרגול היוגה הנשית בכל פעילות גופנית שאת עושה:
ריצה, שחיה, ריקוד ועוד. אך שימי את רצפת האגן שלך במרכז חייך!
הוציאי את האגן שלך לאור, הכירי בו, שלבי אותו בכל עשייה שלך.
 
תרגול קבוע ישפיע גם על מצבך הרגשי ובכך תזכי 
למקום יציב ותומך לשוב אליו בכל פעם מחדש כדי לארגן את חייך!
 
האגן שלך מכיל את כל סודות חייך והתרגול יאפשר לך לארגן את חייך בכל יום מחדש... 
זהו המרכז היציב והתומך של חייך.
אל תזניחי את רצפת האגן שלך!
 
 פני לפיזיוטרפיסטית רצפת אגן כדי שתוכלי להבין בוודאות כי את עובדת איתה נכון