יוגה לאחר הלידה

צילום: לימור שי    

 

זהו, האירוע הגדול הזה, הלידה, מאחריך. את אוחזת בתינוק המיוחד שלך ולא מאמינה. עברת דרך משמעותית וחשובה כדי להגיע לפגישה המרגשת הזו.

האוקסיטוצין, הורמון האהבה שזרם בשפע בלידה, ממשיך גם עכשיו, כדי לאפשר לחלב לרדת. גם אם ילדת בניתוח קיסרי, הוא זורם בשפע כדי שתינוקך יוכל לקבל את החלב הראשוני – הקולוסטרום. הורמון חשוב זה גורם לך להתאהב בתינוק שלך, לרצות לחבק אותו ולהישאר קרוב אליו. לפעמים זה לא מגיע ברגע. את עלולה להרגיש מבולבלת, רגישה עד דמעות, רוצה שיעזבו אותך לנפשך. אל תדאגי, את תהיי אימא נהדרת. הגוף חווה עוצמות לא מוכרות והבילבול ההורמונלי משפיע על רגשותיך. קחי מספר נשימות עמוקות, אפשרי לרגשות לזרום, חבקי את תינוקך. המגע, הריח, הקירבה, יגרמו לאוקסיטוצין לזרום. הניחי אותו על השד, תני לו להריח, להתקרב. הוא כבר ידע מה לעשות. לאט לאט תחילי את ההנקה הראשונה שלכם. אם התינוק שלך צריך להילקח לבדיקות דחופות, בקשי להיניקו ברגע הראשון שיתאפשר. הנקה ראשונה זו חשובה לקשר המיוחד שלכם וליכולת שלו להשתמש ברפלקס היניקה איתו נולד. הנקה הסמוכה למועד הלידה מפחיתה סיבוכים אפשריים בהנקה. בכל מקרה, מומלץ עוד לפני הלידה לקבל מידע על הנקה מוצלחת מיועצת הנקה.
השתדלי להישאר עם התינוק ככל הניתן. יש בתי חולים המאפשרים ביות מלא. יש בתי חולים עם ביות חלקי. בחרי את בית החולים על פי צרכייך.
ההנקה טובה לתינוק אך טובה וחשובה גם לך. בזכות האוקסיטוצין היא מאפשרת לרחם להיתכווץ מהר יותר ומונעת דימומים שאחרי לידה. לכן את עלולה לחוש צירים בימי ההנקה הראשונים, במיוחד אם זו הלידה השנייה או השלישית. לאחר יומים שלושה, הרחם התכווצה והכאבים יחלפו. אך בזמן הכאבים, השתמשי בנשימות יוגה מלאות להרגעה. (כדורים נגד כאבים לא ממש עוזרים משום שקשה לצפות את מועד ההנקה...)
ההתרגשות העצומה תגרום לך לשחזר ולספר שוב ושוב את סיפור הלידה שלך. קחי איתך מחברת ועט לבית החולים וברגעים שיש לך זמן, כתבי רשמים חשובים. כשתחזרי הביתה, רשמי שוב את החוויות החשובות. יולדות רבות סיפרו לי שהן כתבו שוב ושוב את הסיפור שלהן. דרך הכתיבה הן עיבדו את החוויה העצומה הזו. 
 
 

יוגה לאחר הלידה

את תרגול היוגה לאחר הלידה את יכולה להתחיל ממש לאחר הלידה. לאחר שהכל הסתיים, כשהבדיקות הסתיימו, כשהרופאים יצאו, נסי לנשוף ולאסוף את שרירי קרקעית האגן – מולה בנדהה. גם אם עברת חתך, יהיה לך טוב להניע את האזור מעט. זה לא נעים, זה מוזר וכואב. אך כדאי בעדינות להתחיל להתחבר מחדש עם המקום הזה. זרימת דם טובה תעזור לשיקום חתך, לשרירים ולרקמות שעברו מתיחה כל כך משמעותית, לחזור לתפקוד תקין.
אם עברת חתך, את יכולה להניח פד קרח על הנרתיק כדי למנוע נפיחות. את יכולה למרוח על תחבושת, דבש עם כמה טיפות שמן לוונדר טהור. זהו פטנט יעיל מאוד לטיפול בחתך. אך בכל מקרה, התחילי כבר בתנועה קלה של המולה בנדהה.
ביום שלאחר הלידה התמקדי רק בתרגול זה.
 

ביום השני את יכולה להוסיף על מיטתך תרגול עדין:

 

בשכיבה על הגב:

שכבי על הגב, העמידי את כפות הרגליים ברוחב האגן, ברכיים אל התקרה. נשמי מספר נשימות. הרגישי את תנועת הנשימה המלאה אל תוך האגן. הראש יכול להיות מונח על כרית קטנה. עם הנשיפה הורידי את הברכיים לפיתול ימינה. הרפי. יד ימין מונחת על הברכיים, יד שמאל פרוסה הצידה או מתחת לראש. קחי כמה נשימות מלאות. הביטי את היד השמאלית. החליפי צדדים.
פיתול עדין זה, יאפשר שחרור של המתנית והגב התחתון. (את יכולה להשתמש בכריות מתחת לברכיים).
 

בישיבה נוחה:

גם על כיסא – קחי את הידיים לצדדים בגובה הכתפיים, שאפי ולנשיפה חבקי את עצמך חיבוק חם ואוהב. נשמי כמה נשימות מלאות לחגורת הכתפיים בתוך החיבוק. לשאיפה פתחי שוב את הידיים לצדדים ולנשיפה הבאה חבקי עצמך בשילוב הפוך.

תנוחה זו תעזור לחגורת הכתפיים להתרווח. בתקופה הקרובה תצטרכי התייחסות עמוקה לאזור זה של הגוף משום ההנקה ומשקל התינוק.
                                                
כתפיים ושכמות:
הניעי בכל יום את הכתפיים והשכמות: בישיבה או בעמידה, גלגלי את הכתפיים לאחור עם נשימות מלאות. גלגלי לפנים.
גלגלי את הראש לאט לאט: הפני את הסנטר ימינה, נשפי וגלגלי אותו אל עצם בית החזה, שאפי, העלי אותו אל הכתף השמאלית ובחזרה. הימנעי מהטיית הראש לאחור.
קחי את הידיים לאחור, שלבי את כפות הידיים מאחרי הגב. נשפי, אספי בעדינות את המולה בנדהה ולשאיפה הרחיקי את הידיים לאחור כמה שאפשר. השארי למספר נשימות. שחררי. עשי זאת שוב עם שילוב אצבעות הפוך. (את יכולה לבצע זאת בעמידה או בישיבה בקדמת הכיסא). הקפידי על כתפיים נמוכות ועצם בית חזה פנימה.
שלבי את כפות הידיים מאחרי הראש. נשמי מספר נשימות מלאות. לנשיפה, הורידי את מרפק ימין למטה והעלי את השמאלי מעלה. השארי למספר נשימות. צד שני.
 

בצעי תנוחות אלו כל יום בימי ההנקה כדי להפחית כאבים ואי נוחות בחגורת הכתפיים.